Мақала кедейлікті анықтау жөніндегі әлеуметтік саясатты қарастырады, әлеуметтанулық зерттеулер негізінде кедейлік критерийінің бірнеше тұжырымдамаларын анықтайды. Сондай-ақ, Қазақстандағы кедейлікпен күрес жөніндегі бағдарламалар қарастырылуда. Қазіргі уақытта Қазақстанда әлеуметтік саланы дамытуды басқарудың Социалистік технологияларынан нарықтық қоғамға тән басқа технологияларға көшу жүзеге асырылды және әлеуметтік саясат әлеуметтік институт ретінде қалыптасуда. Әлеуметтік саясаттың нормативтік және құндылық базасын қалыптастыру процестері қарқынды дамуда, оның ұйымдастырушылық құрылымдары қалыптасуда. Жекелеген әлеуметтік бағдарламалар әлеуметтік қамсыздандыру, білім беру, денсаулық сақтау сияқты әлеуметтік-экономикалық салаларды реформалауға қатысты болды және тиісті әлеуметтік реформаларды талап етті, өйткені басқа елдердің мысалында әлеуметтік мемлекеттің сәтті жұмыс істеуі әлеуметтік бағдарланған және қызмет ету үшін тиімді болуы керек жоғары дамыған экономика негізінде ғана мүмкін болатындығы айқын болды қоғамның барлық топтарының мүдделері. Қазақстанда экономиканы қоғам өмірінің басқа салалары алдында дамыту басымдығымен жаңғырту үдерісінің ерекше ПАЙЫМЫ әзірленеді. Әдетте өтпелі кезеңдегі модернизацияланған қоғам экономикалық және саяси реформалардың негізгі бастамашысы болып табылады.
Кедейліктің мәні мен құрылымы әлеуметтанулық зерттеулердің деректері негізінде құрылады: біріншіден, адамның немесе отбасының кедейлігі, ең алдымен, экономикалық құбылыс, өйткені халықтың жаппай санасында кедейлік табысы жоғары отбасыларға ие материалдық қаражатқа ие бола алмау ретінде қарастырылады. Сондай-ақ «Құрал» ұғымы (жалақы, зейнетақы, жәрдемақы және т.б.) отбасының табысымен сәйкестендіріледі.
Екіншіден, кедейлік-бұл саяси құбылыс, өйткені адамның немесе отбасының материалдық жетіспеушілігі олардың биліктің маңызды шешімдер қабылдауға қатысу мүмкіндігінен айырылуына әкеледі. Сондықтан кедейшіліктің тереңдей түсуі немесе шиеленісуі қоғамды белгілі бір деңгейде әлеуметтік шиеленіс пен тұрақсыздыққа әкелуі мүмкін.
Үшіншіден, егер адамның немесе отбасының материалдық жетіспеушілігі, әдетте, мәдениет пен моральдың төмен деңгейіне әкелсе, онда кедейліктің бұл проблемасы рухани құбылыс ретінде қарастырылады, өйткені өмір сүру үшін күресте өте кедей адамдар білім, мәдениет, руханият пен мінез-құлықтың төмендеуін байқамайды. Төртіншіден, кедейлік ерекше психологиялық мемлекет болып саналады, өйткені өзінің материалдық, рухани, саяси қажеттіліктерін қанағаттандыра алмайтын адам өзін-өзі төмен бағалайтын адамға айналады, өзін еркін сезінбейді, өмірден тиісті ләззат алмайды, ар-намысы мен қадір-қасиетін жоғалтады, айналасындағы адамдардың құрметіне лайық емес.
«Кедейлік» ұғымына анықтама беру өте күрделі мәселе. Әлемдік тәжірибеде кедейлікті анықтаудың ресми (объективті) және бейресми (субъективті) ұғымдары (әдістері) бар.[1]
Бірінші тұжырымдама бойынша кедейлік мемлекеттік деңгейде ресми зерттеулер (сараптамалық бағалау) негізінде анықталса, екіншісі бойынша кедейлік қоғамдық пікірді сұрау арқылы зерттеледі.
Бірінші концепцияға сәйкес ең төменгі тұтыну бюджеті немесе ең төменгі күнкөріс деңгейі (адамды қоғам қабылдаған ең төменгі рұқсат етілген деңгейде тұтынуды қамтамасыз ететін заттай және құндық мәндегі азық-түлік және азық-түлік емес тауарлар мен қызметтердің жиынтығы кедейлік критерийі ретінде оның дамуының берілген кезеңі, ғылыми түрде анықталған) қабылданады.қонымды нормалар мен стандарттар), соған сәйкес кедейлік шкаласы (халықтың кедейшілікке ұшыраған бөлігінің пайызы), кедейлік шегі және кедейлердің санаттары белгіленеді.
Кедейлікті еңсеру мақсатында «Аракет» ұлттық бағдарламасы (1998-2005 жж.) құрылды, онда республика азаматтарының кедей бөлігі шартты түрде екі санатқа бөлінді [2].
Егер кедейлердің бірінші санатын еңбекке қабілетсіз азаматтар және халықтың басқа да әлеуметтік осал топтары құраса, екінші топты еңбекке қабілетті азаматтардың отбасылары — жалақысы төмен қызметкерлер, шағын жер телімдері бар адамдардың бір бөлігі және жұмыссыздар құрайды.
Көптеген елдерде кедейлікті терең және жан-жақты зерттеу кезінде ресми тұжырымдамамен қатар бейресми (субъективті) қолданылады. Қырғызстанда субъективті тұжырымдамаға сәйкес (1997, 1999, 2003-2010 жылдардағы бірқатар ірі әлеуметтік зерттеулердің деректері) кедейлік адам өмірінің барлық салаларына еніп, оның өмір салтын түбегейлі өзгерткен әлеуметтік құбылысқа айналғаны расталды.
Егер кедейлердің бірінші санатын еңбекке қабілетсіз азаматтар және халықтың басқа да әлеуметтік осал топтары құраса, екінші топты еңбекке қабілетті азаматтардың отбасылары — жалақысы төмен қызметкерлер, шағын жер телімдері бар адамдардың бір бөлігі және жұмыссыздар құрайды.
Көптеген елдерде кедейлікті терең және жан-жақты зерттеу кезінде ресми тұжырымдамамен қатар бейресми (субъективті) қолданылады. Қырғызстанда субъективті тұжырымдамаға сәйкес (1997, 1999, 2003-2010 жылдардағы бірқатар ірі әлеуметтік зерттеулердің деректері) кедейлік адам өмірінің барлық салаларына еніп, оның өмір салтын түбегейлі өзгерткен әлеуметтік құбылысқа айналғаны расталды.
Қырғызстанда жаппай құбылысқа айналатын кедейліктің пайда болуы бірқатар себептерге байланысты. Егер Қырғызстан егемендігінің алғашқы жылдарында респонденттер кедейліктің негізгі себептерін тек сыртқы факторлардан көрген болса, кейінірек олар басқа нақты себептерді анықтауға тырысты. Мысалы, әлеуметтік зерттеулерге сәйкес (Дүниежүзілік банк, 1999), респонденттер кедейлік-бұл объективті факторлар (жұмыссыздық, қымбатшылық, зейнетақылар мен жәрдемақыларды уақтылы төлемеу) болған кезде қоғам бір жүйеден екінші жүйеге ауысатын өтпелі кезеңнің нәтижесі екенін айтады; реформалар, жекешелендіру кезіндегі олқылықтар мен кемшіліктер және т.б.), сондай-ақ субъективті факторлар (жалқаулық, бекершілік, бастамашылдықтың болмауы, масылдық, маскүнемдік, ұлттық салт-дәстүрлерді өткізу кезіндегі артық шығыстар). Кедейлік қалалық жерлерге қарағанда ауылдық жерлерде жиі кездеседі.
Қазіргі уақытта кедейлер санаты халықтың көп бөлігін қамтиды. Оған мыналар кіреді: қалалық кедейлер, тұрғын үйі жоқ, ақшаға мұқтаж, киім сатып алуға мүмкіндігі жоқ, тамақтануға мұқтаж, көбінесе дұрыс тамақтанбайтын, балаларына тиісті тәрбие мен білім беру мүмкіндігі жоқ отбасылар.
Ауыл кедейлерінің малы жоқ (кейбіреулерінің сиыры, бір-екі қойы, аздаған тауықтары болуы мүмкін), тозығы жеткен үйлерде тұрады, жерін өңдей алмайды, үнемі азық-түлік пен киім-кешек жетіспейді, балалар жиі сабақтан қалады немесе мектептен шығып қалады. нәтижесінде мұндай отбасыларда қаржылық қиындықтарға байланысты жанжалдар туындайды.
Кедейлік отбасының барлық мүшелерінің материалдық, моральдық, психологиялық жағдайына, әсіресе жасөспірім балалардың қалыптасуына кері әсерін тигізеді, олар өз мүмкіндіктерін ашудың орнына, кемшілік кешенін қалыптастырады. Демек, демократиялық мемлекеттің міндеті – кедейлер санын азайтып, кедейшіліктен шығу мәселесін шешу.
Қазіргі уақытта Қазақстан әлеуметтік саланың дамуын басқарудың социалистік технологияларынан нарықтық қоғамға тән басқа технологияларға көшті және әлеуметтік институт ретінде әлеуметтік саясат қалыптасуда. Әлеуметтік саясаттың нормативтік-құндылық базасын қалыптастыру процестері қарқынды дамуда, оның ұйымдық құрылымдары қалыптасуда.
Қоғам мен мемлекет дамуының әртүрлі кезеңдерінде әлеуметтік мүдделердің қалыптасуы мен дамуына, әлеуметтік қажеттіліктерді қанағаттандыруға, мемлекет пен қоғамның, оның әртүрлі субъектілерінің өзара әрекеттесуін реттеуге ықпал ететін әртүрлі жағдайлар мен факторлар бар.
Қазақстандық тәжірибедегі реформалау барысы реформаның институттары мен субъектілері бір мезгілде өзгеріп, әлеуметтік саясаттың жаңа принциптері пайда болған кешенді тәсілді жүзеге асырумен байланысты болды. Өтпелі кезеңдегі өмірдің әртүрлі салаларындағы өзгерістер болып жатқан оқиғалардың ерекшеліктерін түсінуге әкелді және дамудың осы кезеңі үшін басым мақсаттар мен міндеттерді таңдауға мүмкіндік берді. Ал өзгерістерді теориялық және әдіснамалық талдаудың маңыздылығы қоғамдық-саяси, экономикалық, мәдени процестерді тиімді басқару үшін қажет болып шықты.
Авторы: G.E. Канафина
Тегтер: Кедейлік, Халықаралық қатынастар, Әлеуметтік қорғау, Әлеуметтік жұмыс
Журнал: ҚазҰПУ хабаршысы
Жылы: 2014
Қала: Алматы
Санат: Халықаралық қатынастар